Hjem / Artikler / Kognitiv atferdsterapi for barn og unge

Kognitiv atferdsterapi for barn og unge

Bildet viser et barn under en time hos en barnepsykolog

Et barns sinn trenger omsorg og støtte på samme måte som kroppen deres trenger næring. Selv barn som virker glade og ressurssterke kan bære på frykt, tvil eller bekymringer de ikke finner ord for. Derfor er det viktig å ivareta psykisk helse – ikke bare når det oppstår problemer, men også for å styrke selvtillit, emosjonell trygghet og evne til å håndtere livets belastninger.

Hva er kognitiv atferdsterapi (CBT)?

Kognitiv atferdsterapi (CBT) er en form for samtaleterapi som hjelper barn og unge å gjenkjenne og endre uhensiktsmessige tanker og handlingsmønstre. Når de lærer å identifisere negative tanker, kan de erstatte dem med mer realistiske og positive.

Eksempel: Et barn som er trist kan tenke «ingen liker meg» eller «jeg er en fiasko». Slike tanker kan hindre barnet i å delta i aktiviteter de egentlig ville hatt glede av. CBT lærer barnet å stille spørsmål ved disse tankene og utvikle mer hjelpsomme måter å tolke situasjoner på.

Målet med CBT er å fokusere på nåtid og fremtid, fremfor fortiden, og å gi barn konkrete ferdigheter for å mestre hverdagen.

Hvilke utfordringer kan CBT hjelpe med?

Barn trenger ikke å ha en diagnostisert psykisk lidelse for å ha nytte av CBT. Terapiformen kan brukes på en rekke vansker:

  • Angst: CBT hjelper barn å forstå angst, identifisere triggere og lære teknikker for å mestre uroen.
  • Depresjon: CBT er førstevalg i behandling av depresjon hos barn og unge. Den gir ferdigheter for å håndtere nedstemthet og negative tanker.
  • ADHD: CBT kan bidra til bedre selvregulering, impuls- og frustrasjonskontroll, og utvikling av sosiale ferdigheter.
  • Spiseforstyrrelser: CBT utfordrer og endrer forvrengte tanker om kropp, mat og selvbilde.
  • Rusmisbruk: CBT lærer unge å gjenkjenne og håndtere tankemønstre som kan føre til skadelig rusbruk.
  • Opposisjonell atferdsforstyrrelse (ODD): CBT kan redusere trass, fiendtlighet og aggresjon ved å styrke problemløsnings- og kommunikasjonsferdigheter.
  • Lav selvfølelse: CBT hjelper barn å bryte negative tankemønstre og utvikle et mer positivt selvbilde.
  • Mobbing: CBT gir støtte til å bearbeide traumatiske opplevelser og bygge mestring etter mobbing.

Ulike former for CBT

  • Individuell CBT: Barnet jobber alene med en terapeut og lærer å utvikle ferdigheter for å møte egne utfordringer.
  • Gruppe-CBT: Flere barn deltar sammen, noe som kan gi sosial støtte og speiling. Gruppe-CBT er ofte mer tilgjengelig og rimelig.
  • Familiebasert CBT: Foreldre og søsken involveres. Familien lærer teknikker for å støtte barnet og håndtere vansker i hjemmemiljøet.

Vanlige CBT-teknikker

  • Leketerapi: Bruk av lek, tegning, rollespill eller dukker for å lære problemløsning og regulering hos yngre barn.
  • Traumefokusert CBT (TF-CBT): Spesialisert form for barn som har opplevd traumer som vold eller overgrep.
  • Modellering: Terapeuten viser barnet hvordan man kan møte en utfordring, f.eks. en mobber, og barnet øver selv.
  • Kognitiv restrukturering: Barnet lærer å utfordre negative tanker, f.eks. «Jeg er en taper»«Jeg er ikke best i spill, men jeg er flink på mange andre områder.»
  • Eksponeringsterapi: Gradvis og trygt møte situasjoner barnet frykter, for å redusere angst.

Hva kan du forvente av en CBT prosess?

En CBT-behandling er strukturert og målrettet. Den kan vare fra 6 til 20 økter, avhengig av barnets behov.

Vanlige elementer er:

  • Samtale om mål med barnet og foresatte
  • Utarbeidelse av en  behandling splan
  • Øving på ferdigheter i og utenfor timene (hjemmeoppgaver)
  • Evaluering av fremgang underveis

CBT kan brukes alene eller i kombinasjon med andre tiltak som medisiner eller miljøterapeutiske tiltak. Terapiopplegget tilpasses barnets alder, utvikling, kultur og familiesituasjon.

Konklusjon

Kognitiv atferdsterapi er en trygg og effektiv behandlingsform for barn og unge. Den gir verktøy for å forstå sammenhengen mellom tanker, følelser og atferd  og hvordan endringer i tankemønstre kan føre til bedre mestring, velvære og utvikling.

Kilder og referanser

  • Helsedirektoratet (2023). Nasjonal faglig retningslinje for utredning og behandling av depresjon hos barn og unge.
  • Norsk Helseinformatikk (NHI). Kognitiv atferdsterapi (CBT) hos barn og unge.
  • Helsenorge.no (2024). Behandling av psykiske vansker hos barn og unge.
  • Beck, J.S. (2021). Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond. Guilford Press.
  • Cohen, J.A., Mannarino, A.P., & Deblinger, E. (2017). Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy for Children and Adolescents. Guilford Press.

Vanlige spørsmål​

Hva er forskjellen mellom CBT og TF-CBT?

TF-CBT er en variant av CBT tilpasset barn og unge som har opplevd traumer.

Hva er et eksempel på CBT for barn?

Et eksempel kan være et barn med sosial angst som lærer å erstatte tanken «alle kommer til å le av meg» med «noen vil kanskje ikke legge merke til meg, og det går helt fint».

Hva er begrensningene ved CBT for barn?

CBT krever en viss modenhet og evne til å reflektere over egne tanker. Yngre barn kan trenge lekbaserte teknikker og tett foreldre involvering.

Hvilken terapi fungerer best for atferdsproblemer hos barn?

CBT er anbefalt som førstevalg ved atferdsvansker, fordi den både adresserer tankemønstre og gir konkrete ferdigheter for å endre atferd.

Siste artikler